Friday, December 17, 2010

tak halal!!!!



assalamualikum...
tengok cadbury kat bawah nie mesti semua orang pernah makan kan??
aku pon makan..suka sangat lagi2 yang blackforest...
emm yum yum XD
tapi dalam tau dan tak tau
sebenarnya kita memang tak tau pon..
erm..biar aku bagi tau
mula2 thanks to pihak yang menyebarkan kod2 makanan yang ada campur lemak babi dalam dia..
than thanks to lat sebab buat post tentang kod2 tu kat blog.. :)
aku dah print siap letak kat depan pintu peti ais..
sungguh berguna..
sekarang family aku dah rajin nak tgok kandungan makanan yang mereka makan..
alhamdulillah
termasuk aku la..
cek punya cek..
tercekla plastik cadbury..
ternyata memang ada kod E476 kalau tak silap aku..
tu salah satu kod makanan yang mengandungi lemak babi..
emm..sedih bukan sebab dah tak boleh makan cadbury
tapi sebab dah bape banyak lemak babi yang kita telan tanpa sedar..
tanda halal memang ada
tapi faktanya
aku pon boleh print tanda halal tu kat rumah..
hah,twesteis(salah eja kot) pon sama..
kalau sape dah tau
tapi nak makan jugak
erm..makan lemak babila jawabnya..
patutla sekarang perangai pon sama macam ****
so bila dah tau nie..
elakkan la..
ala,x mati pon kalau tak makan cadbury,twesties n banyak lagi la...
k..untuk bahagian nie
insyallah tanggungjawab aku untuk mengigatkan yang tak berapa perasan
dah lepas..alhamdulillah :)
kamu yang baca post nie jangan lupa sebar2kan
x kesian ke tengok akak,adik,atok,mak,kawan dan orang sekeliling kita(islam)
makan makanan yang haram..tanpa sedar dan sengaja..
jadi,mari mulakan operasi mengecek kandungan makanan yang selalu kita makan
jangan fikir ia mustahil untuk jadi ''sebenarnya haram''...
selamat beramal :)

..

No comments:

Post a Comment